Yrittäjätarina pohjoisesta
Tällä palstalla tutustutaan kotipizzalaisiin. Vuorossa on Rovaniemen ja Levin Kotipizza-yrittäjä Tapani Vettainen.
Minusta tuli Kotipizza-yrittäjä syksyllä 2009. Koskikadun Kotipizzan aiempi yrittäjä kysyi, ostaisinko ravintolan häneltä. Olen kotoisin Rovaniemeltä, mutta asuin silloin pääkaupunkiseudulla. Välissä olin pyörittänyt muutaman vuoden ajan omaa pizzaravintolaa Orivedellä, joten kynnys palata pizzan pariin oli matala. Rovaniemeltä sen sijaan olin ollut pitkään poissa. Paluu vanhoille kotiseuduille vaati jonkin aikaa totuttelua, ensimmäisen vuoden jälkeen elämä asettui mukavasti uomiinsa.
Vuosi sitten laajensin yritystoimintaani ja otin haltuun myös Levin Kotipizzan. Ajankohta osui hyvin kohdalleen, kaipasin uutta haastetta. Laajentamisessa mietitytti ainoastaan se, tuleeko Leville asiakkaita koronaepidemian takia. Huoli oli turha, meillä oli hyvä talvi. Rovaniemen ravintolassa koronan vaikutukset näkyvät siinä, ettei kansainvälisiä turisteja ole ollut kaupungissa juuri lainkaan. Tavallisesti englanti on Rovaniemellä asiakaspalvelun pääkieli marraskuusta huhtikuuhun. Nyt meillä käy lähinnä paikallisia.
Rovaniemen ja Levin ravintoloiden asiakaskunnassa on melko paljon eroavaisuuksia. Levillä käy porukkaa kaikkialta Suomesta, esimerkiksi pääkaupunkiseudulta ja Turusta. Eron huomaa asiakkaiden puhetyylissä, visiitin nopeudessa ja myös tilauksen sisällössä. Eteläsuomalaiset pitävät pizzoista, joihin lisätään täytteitä uunin jälkeen, esimerkiksi Mozzarellasta, Parmiamosta ja Crudo-lankusta. Toisessa asiakasryhmässä Texas-Monster on suosittu valinta.
Ravintoloillani on välimatkaa 175 kilometriä, talvella sen edestakaiseen ajamiseen kuluu viisi tuntia. Kaikkeen kuitenkin tottuu. Ratkaisevaa on se, että olen löytänyt ravintoloihini töihin ihmisiä, joihin voin luottaa. Olen saanut Levin ravintolan pyörittämisestä uutta virtaa ja kipinää. Pizza-alalla on mahdollisuuksia vaikka mihin.
Parhaita hetkiä on, kun pizzasta tulee erityisen onnistunut ja paikan päällä syövä asiakas antaa lähtiessään palautteen.
Tapani Vettainen
On ollut hienoa nähdä Kotipizzan kasvu viimeisten kymmenen vuoden aikana. Ketjussa on uskallettu tehdä isoja päätöksiä, on saatu paljon aikaan ja menty oikeaan suuntaan. Toivon, että samanlainen tekemisen meininki säilyy. Kaikkien pitää mennä rohkeasti eteenpäin. Minulla on myös halua ja tahtoa edetä. Teen töitä sen eteen, että saisin lähitulevaisuudessa kolmannen ravintolan johdettavakseni.
Työn parhaita hetkiä on se, kun pizzasta tulee erityisen onnistunut ja paikan päällä syövä asiakas antaa lähtiessään palautteen: ”Oli muuten hyvää, kiitos”. Äänestä kuulee, että hän todella tarkoittaa sitä. Se tuntuu aina yhtä hyvältä.